06 509 40 366 info@bennodiederiks.nl

Working flow is heerlijk om te bereiken. Je gaat lekker, je voelt je top, je lijkt alles snel en goed te kunnen doen en als je klaar bent voel je je ontzettend voldaan.

Hoe bereik je nu die mentale staat dat je je helemaal in de top van je spel voelt? Daarover ga je meer lezen in dit blog.

Wat is working flow?

Working flow gaat erom dat je op dat moment compleet je aandacht hebt bij je werk[1]. Het is als een magneet. Dit is vaak te herkennen aan dat de tijd voorbij is gevlogen als je weer naar de klok kijkt.

Dit helpt ook om je prestaties goed te houden. Coaches worden aangemoedigd om mensen te helpen om een taak te zien als iets wat ze ook vervulling geeft om de staat van flow eenvoudiger te bereiken[2]. Flow zorgt ook voor een gevoel van plezier, geluk en tevredenheid.

Hoe bereik je working flow?

In eerste instantie is het handig dat je ’s ochtends uitgerust wakker wordt. Dit heeft veel invloed op de flow die je gedurende de dag hebt. Daarnaast is flow iets dat een soort U-vorm heeft als je er een grafiek van maakt.

Je flow is vaak sterk aan het begin van de dag, minder sterk in het midden en aan het eind is de flow weer sterker als je goed slaapt. Voel je je ’s ochtends niet fris? Dan daalt je working flow juist vanaf het begin van de dag[3].

Het is dus handig om te investeren in fijn beddengoed, slaaphygiëne en misschien white noise audioapparatuur om goed te slapen wanneer je hier moeite mee hebt.

Meestal bereik je working flow wanneer je uitdagend werk doet, maar waarvoor je wel de vaardigheden hebt om ze met succes uit te voeren. Het mag dus niet te makkelijk zijn, maar ook niet te moeilijk(bron 2).

Daarom kan het handig zijn om te identificeren welke vaardigheden je goed in bent en wat voor werk daarbij past. Dit helpt je ook om een bepaalde set doelen te bedenken.

Wat daarnaast ook goed helpt is dat je snel feedback krijgt op wat je doet. Als je hoort wat goed gaat en wat je nog beter kunt doen, kan dit helpen om nog meer flow te krijgen in combinatie met de doelen en duidelijk inzicht in je kwaliteiten en welk werk daarbij past.

Ook is het handig om te weten hoe belangrijk je de taak vindt waarvoor je working flow wilt hebben en hoe belangrijk je het vindt dat je die taak goed uitvoert. Hoe belangrijker de taak en kwaliteit van uitvoering voor je is, hoe groter de kans op het ontstaan van flow.

Blijdschap en flow

Daarnaast is blijdschap ook belangrijk voor het bereiken van meer working flow. Onderzoek laat zien dat die blijdschap op meerdere manieren te bereiken is op het werk, namelijk met:

  • Positieve mentale visualisaties
  • Hypothetische gedachten
  • Herkaderen van gedachten
  • Lichaamsbeweging
  • Interventies met schrijfopdrachten[4]

Met positieve mentale visualisaties kun je bijvoorbeeld visualiseren hoe het eruit ziet als jij je zakelijke doel hebt bereikt. Wat heb je dan bereikt? Hoe ziet dat eruit? Hoe doe je dan? Dat helpt om de doelen die je stelt behapbaar te maken en om duidelijke signalen voor jezelf te hebben over wanneer je een bepaald doel hebt bereikt.

Hypothetische gedachten zijn eigenlijk de “Wat als…” gedachten. Een hypothese is in de wetenschap een bepaalde stelling waarvan je nog niet weet of die waar is of niet. Dit ga je in de wetenschap dan onderzoeken, zodat je aan het eind van het onderzoek antwoord kunt geven. Je kunt dus wat als iets denken en dan kijken of je dat kunt bereiken of dat iets werkt zoals je denkt dat het werkt.

Het herkaderen van gedachten is eigenlijk omdenken. Als je denkt “dit duurt te lang” of iets dergelijks kan je dit positief omdenken, zoals: “Beter dat het goed gebeurt, dan haastig en slecht.

Lichaamsbeweging heeft te maken met je algemene gezondheid en de runnershigh is natuurlijk iets waarbij je lichaam stofjes aanmaakt die ervoor zorgen dat je gelukkig wordt.

Het hebben van een interventie met een schrijfopdracht zorgt er vooral voor dat je je even goed focust op wat je wilt bereiken, hoe je dat wilt bereiken en waarom. Dit kan het voor jezelf allemaal helderder maken, wat ook je motivatie kan verbeteren en daarmee je working flow.

Het werk zelf kan motiverende zaken invoeren om flow te versterken, maar over het algemeen is flow makkelijker te bereiken voor mensen die het belangrijk vinden om hun werk goed uit te voeren[5].

Oefening voor flow

Om meer flow te krijgen is het dus handig om te weten waar je kwaliteiten liggen, doelen te hebben en wat je doet belangrijk te vinden.

Daarom een combinatie van opdrachten:

  1. Wat zijn vaardigheden voor je werk waar je goed in bent? Schrijf een top drie op.
  2. Welke doelen passen bij deze vaardigheden? Schrijf er drie op.
  3. Waarom is het werk dat je doet belangrijk voor de samenleving? Schrijf een A4’tje van de toegevoegde waarde die het levert.

Met dit wat helderder voor je geest kan het makkelijker worden om meer working flow te krijgen.

Daarbij is het ook een stuk eenvoudiger als het werk of het doel wat je wilt bereiken een gekoesterde droom van je is.

“There is no pressure when you are making a dream come true.” – Neymar Jr.

Wil je meer weten over working flow en hoe je dit (terug) krijgt? Neem vrijblijvend contact met me op voor een verkenningsgesprek. Dan kunnen we even kijken hoe ik je het beste kan helpen.

Bronnen:

[1] https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-94-017-9088-8_16

[2] https://www.researchgate.net/profile/Anthony-Grant-4/publication/238690079_Evidence-based_life_coaching_for_senior_high_school_students_Building_hardiness_and_hope/links/54c81fa40cf22d626a396f4b/Evidence-based-life-coaching-for-senior-high-school-students-Building-hardiness-and-hope.pdf#page=33

[3] https://psycnet.apa.org/record/2014-04305-001

[4] https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14697017.2015.1128471

[5] https://psycnet.apa.org/record/2006-08779-005